Om EIBA

EIBA samarbetar hittills med forskare vid tre universitet, men vill gärna samarbeta med alla som har möjlighet att sitta på data och frågeställningar som kan kombineras på ett sätt som ger ny förståelse.  Ett drömprojekt är att analysera hur lärarnas motivation och arbetsklimat färgar av sig på studenternas motivation och slutligen på studenternas provresultat och betyg. Ett sånt projekt ger inga stora pengar, men det kan bidra med ny förståelse som hjälper många skolbarn. Därför är det ett drömprojekt av många.

Verksamheten är huvudsakligen inriktad på de nordiska länderna.

Mårten_glad_snett_uppåt (Small)

Mårten Westberg tillhör sedan 90-talet de ledande beteendevetenskapliga analytikerna i Sverige. Om du har svarat på en medarbetarundersökning så har du påverkats av Mårtens arbete.

1989 förändrade han medarbetarundersöknings-branschen. Det gjorde han genom att göra en medarbetarundersökning och korrelera resultaten mot sjukfrånvaron i ett stort försäkringsbolag.  Därefter vidtog flera stora studier åt två av de största svenska undersökningsinstituten. Mårten Westberg står också bakom ett av de första svenska balanserade styrkorten.

Från mitten av 1990-talet drev Mårten Interactive Survey med målet att förbättra och snabba upp processen kring medarbetarundersökningar. Interactive Survey gjorde fyra till tolv medarbetarundersökningar om året och hade bland annat delar av Ericsson och Astra Zeneca på kundlistan.

Efter Interactive Survey gick Mårten med i Netsurvey som analytiker och produktutvecklare. Det gav möjlighet att skapa mängder av nya index, processer och analyser i en stimulerande miljö av väldigt duktiga kollegor.

Under åren har Mårten Westberg gjort över 20 omfattande analyser av samband mellan medarbetares engagemang, kunders tillfredsställelse och lönsamhet – så kallad Service Profit Chain, Profit Chain (medarbetare till lönsamhet) eller Service Chain (medarbetare till kund).

Mårten Westberg har genom åren arbetat med en stor del av svenskt näringsliv. Med analysinstitutet EIBA medverkar han nu till att bredda användningen av beteendevetenskaplig analys till områden utanför det traditionella konsultområdet.

Undersökningar, och speciellt medarbetarundersökningar, är känslig information som illvilliga kan missbruka, om de lyckas komma över den. Att berätta om aktiva kundrelationer kan vara ett sätt att bjuda in till kartläggning av konkurrerande företag eller ännu värre. Däremot känns det tryggt att berätta att vi jobbat med exempelvis Ericsson och Astra Zeneca. Det är uppdrag som avslutades för närmare 20 år sen.