Medarbetarundersökningar

“Jämfört med Mårten är alla andra amatörer” sa en HR-chef 2019. Det är förstås inte sant.
Hon borde sagt “nybörjare”.

1990 halkade jag (Mårten) in på fältet genom att se en medarbetarundersökning genomföras. 109 frågor redovisades i en rapport med 109 medelvärden. Jag såg cheferna läsa rapporten och lägga den ifrån sig med glasartad blick. Det var så frustrerande!
Där och då började resan för kvantitativ analys i Svenska medarbetarundersökningar.

Sen dess har något tusental medarbetarundersökningar och analyser genomförts inom ramarna för EIBA eller dess föregångare Interactive Survey. På 1990-talet förklarade analyserna 1/5 av variansen i lönsamhet, sjukfrånvaro och liknande. Den förklaringsgraden har sen dess gått uppåt.

1997 började EIBA (då som Interactive Survey) med barometrar: korta, snabba medarbetarundersökningar som redovisades dagen efter sista svarsdag. Kunder var kunskapsföretag som Ericsson och Astra Zeneca. Sen dess har vi kört något hundratal medarbetarundersökningar. De flesta har körts på företag med omsättning över hundra miljoner, men så borde det inte vara. Små företag har precis lika mycket att vinna på seriösa medarbetarundersökningar.

2012 kom modellen för att via medarbetarundersökningar förklara kommande förändringar i börsvärde. Det är EIBA fortfarande ensamma om.

Idag finns det tusentals leverantörer av system för medarbetarundersökningar, men en medarbetarundersökning är så mycket större än att skicka frågor som omsätts till resultat. Där kan du få hjälp.

EIBAs kundlöfte är att aldrig tacka ja till ett uppdrag som vi tror att någon annan skulle göra bättre.

Så skicka ett mail eller ring och berätta om era behov. Vi känner de flesta i branschen.

Mårten Westberg, VD EIBA
Europeiska Institutet för Beteendevetenskaplig Analys